söndag 3 september 2017

GENREP 2 SEPTEMBER MUMSFILLIBABBA

“Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.”
 Karin Boye

DSC_0214

P1050165Varje gång jag börjar med en musikal  har jag en vision i huvudet som till en början verkar svår att uppnå. Arbetet böljar fram och tillbaka  - men det mest fantastiska är när jag till slut kan lämna arbetet i händerna på alla deltagarna och veta – att de kommer att förverkliga en historia. Nu finns dom på riktigt grodan Bommel, Traskråkan, nyhetsugglan Hoo-hoo, Cecilia Viol, som letar efter sin familj; den farliga Flaxa; Slimgirl, räven med  kumpan  cirkusbjörnen Slugger-Ralle och så stinsen/polisen. Under repetitionen stod Suz utanför scenen och sa: “Jag har klippt av navelsträngen och lämnat barnen” – och jag tänkte på hennes riktiga barn men hon tänkte på gruppen som hon coachat i sång under sommaren. Gruppens medlemmar har in i det sista fullständigt litat på att få en vink, ett taktslag, en rörelse för att hamna rätt. Men med spottar i ögonen och publik på plats måste de lita på sin egen förmåga . Där är vi den 2 september och det fungerar, tack vare den gemensamma satsningen och idérikedomen som finns runt en produktion,

DSC_0209

Patrik har jättemycket att stå i och en hel del saker att lösa med ljud, med ljus, med scen, med bild. Som någon sa: “Alla tror att skådisarna är så viktiga men finns det inget ljus och inget ljud så varken syns eller hörs dom.” Som väl är hjälper Cathrine till med scenen, Rolf dyker upp från Stockholm och kopplar sladdarna rätt, och till slut löser dom problemet med orkestern – dvs trummorna som i original fullständigt dränker alla röster. Orkestern får barriärer av madrasser och jag hörde från trummisens mamma att han har minst fem tjocka madrasser under sitt trumset då han tränar hemma. 

P1050174


2 sept genrep3

2 sept genrep

2 sept genrep4

2 sept genrep5

DSC_0334

DSC_0333

Allt jag kan säga är – kom och se- du får en härlig, fantastisk och rolig kväll med svängig musik och härliga dräkter - enligt min mening framförd av en underbar ensemble på och utanför scenen.  När jag ser resultatet kan jag bara hålla med Karin Boye:“Det är mödan värt att att börja på den här färden.

DSC_0253


DSC_0305

FÖRESTÄLLNINGAR:

FREDAG  15 SEP KL 19.00

LÖRDAG 16 SEP KL 15.00 OCH 18.00

KAPELLET HJORTRONSTIGEN 2, ÖREBRO

OBS att torsdag 14 sep utgår

Bilder från scenen Fenja Rygaard, övriga motiv tagna av Arne, Gunnel och Malena Lystad,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar